Kitap Fuarında İslam Medeniyetinin Dünü, Bugünü, Yarını Anlatıldı
8. Kocaeli Kitap Fuarı’nın Medeniyetler Mirası “ Ortak Geçmiş, Ortak Gelecek” konferansında İslam Medeniyeti konusunda konferans düzenlendi.
8. Kocaeli Kitap Fuarı'nın Medeniyetler Mirası " Ortak Geçmiş, Ortak Gelecek" konferansında İslam Medeniyeti konusunda konferans düzenlendi.
Kocaeli Büyükşehir Belediyesi'nin düzenlediği 8. Kitap Fuarı'nın Medeniyetler Mirası " Ortak Geçmiş, Ortak Gelecek" konferanslarında İslam Medeniyeti ile ilgili oturum gerçekleştirildi. Konferansa katılan Prof. Dr. Salah Jarrar, Prof. Dr. Ejder Okumuş, Prof. Dr. Alparslan Açıkgenç ve Dr. Anas Al Shaikh - Ali, İslam Medeniyeti 'nin dünü bugünü ve geleceği uzantısında çarpıcı tespitlerde bulundu. Prof. Dr. Alparslan Açıkgenç İslam medeniyetini durağanlaştığını ifade ederek medeniyetimizin tekrar eski günlerine getirmek için din ve bilim eğitimine daha fazla değer verilmesi gerektiğini aktardı.
Yahya Kaptan Konferans Salonu'nda gerçekleşen oturumda Prof. Dr. Ejder Okumuş, Farabi ve İbni Haldun'un medeniyet sosyolojisine katkıları hakkında konuştu. Medeniyetler çatışmasının sık sık dile getirildiği bu zamanda Farabi ve İbni Haldun'un görüşlerine dikkat çeken Okumuş, "Farabi'nin medeniyet anlayışına genel toplum içerisinde değerlendirmek daha anlamlıdır. Saadet, hikmet,,irade yardımlaşma, kabile, millet, medeniyet, köy, sokak, ev gibi kavramlar anlaşılmadan Farabi'nin medeniyet sosyolojisine katkıları tam anlaşılamaz" dedi.
Bugünün Avrupa merkezli kısır medeniyet yaklaşımında, Farabi'ye göre bütün toplumların medeni olduğunu dile getiren Okumuş, "Farabi medeniyeti erdemli veya erdemsiz diye ele alıyor. Medeni olmayan insanlar da vardır fakat onlar tam sosyal olmamıştır. Farabi'ye göre medeniyet mutlak anlamda gelişmişlik düzeyini ifade etmiyor " şeklinde konuştu.
İbni Haldun'a göre Medeniyet kavramını ise "Umran" ilminden anlıyoruz diyen Okumuş, "İbni Haldun'a göre insan için toplum zorunludur. Medeniyeti toplumsal hayat anlamında kullanmıştır. Medeniyetler arası çatışmasında bir değer çatışmasından ziyade iktidar çatışması olduğunu söylemiştir. Farabi'de olduğu gibi temel kavramları vardır. Asabiyet, iktisat, siyaset bu kavramlardan bazılarıdır. Bütün toplumların köylü, şehirli ayrımı yapmaksızın medeni toplumlar olduğunu kabul ediyor" ifadelerini kullandı.
Prof. Dr. Alparslan Açıkgenç İslam medeniyetinin geleceği ile ilgili konuştu. Günlük olaylardan ziyade gözle görülmeyen durumların varlığından söz eden Açıkgenç, "Bu açıdan medeniyeti tanımlamak istersek, medeniyet külliyet oluşturmuştur kültürdür. Biz medeniyete külli kültürdür diyebiliriz. Kültür ise insan iç dünyasının bir toplumda tezahür etmesidir. Bu medeniyetlere baktığımız zaman değişik kültürler var. Kültüre medeniyet diyemeyiz çünkü bunları birleştiren daha üst bir kültürdür" dedi.
Medeniyetleri ayırt eden Açıkgenç, "Medeniyetlerin kapsamından bakarsak kendi sınırlarını aşan küresel ve yerel medeniyetler diye ayırt edebiliyoruz. Bu anlamda sadece 3 küresel medeniyet vardır. Bunlar İslam, Yunan ve şimdiki Batı Medeniyeti. Medeniyetleri ayrıca Batı medeniyetini örnek verdiğimiz Canlı, İslam Medeniyetini örnek verebileceğimiz Durağan ve Ölü diye üçe de ayırabiliriz. Peki bir kültür nasıl küllileşir. En önemli unsur dindir. İkincisi ise bilimdeki ilerlemeler. Çünkü bu unsurlar mekana sınırlandırılamazlar. Medeniyetimizin tekrar eski günlerine getirmek için din ve bilim eğitimi ile olur" şeklinde konuştu.
Eğitimde ahlakın eksikliği ile ilgili düşüncelerini aktaran Dr. Anas Al Shaikh - Ali, "Eğitim sadece bilgi geliştirmek değil ahlakı da kazanmaktır. Yavaş yavaş ahlaki değerler eğitimde önemini kaybetmiştir. Ahlaki yöntemlerle kişinin mükemmel olabilmesini sağlamak eğitim kurumlarının görevidir. Ahlak ve değerlerin elde ettiğimiz bilgiyi yönlendirmesi gerekir. Dünya çevresindeki eğitim sistemler bu yüzden ciddi krizdedir" ifadelerini kullandı. - KOCAELİ