Edirne Akademi'de Etik'in 2000 Yıllık Serüveni
Edirne Belediyesi bünyesinde kurulan Edirne Akademi’de, Edirne Akademi Hocası İletişim Sosyoloğu Doç. Dr. Serdar Taşçı, eğitimlerine ‘Etik’ dersiyle devam etti.
Edirne Belediyesi bünyesinde kurulan Edirne Akademi'de, Edirne Akademi Hocası İletişim Sosyoloğu Doç. Dr. Serdar Taşçı, eğitimlerine 'Etik' dersiyle devam etti.
Edirne Akademi Hocası İletişim Sosyoloğu Taşçı, Eski Vali Konağı'nda bulunan Edirne Akademi'de akademi öğrencileriyle 'ETİK' dersinde bir araya geldi ve 2000 yıllık serüveni özetledi.
Ahlak felsefesi hakkında bilgiler veren Taşçı "Ahlak felsefesi ölçülebilenlerle yani olgularla değil değerlerle ilgilenir. Bir şarkının sanatsal ya da dinsel değeri olabilir. Etiğin içindeki kavramlar ölçülebilir kavramlar değil. Etik değerler alanı ile ilgileniyor. Değerler öznel mi? Yoksa nesnel mi? Pek çok kişiye göre değerler öznel. Ama bu şekilde düşünmeyenlerde var. Örneğin Filozof Sokrates… Sokrates'e göre değerler nesneldir. Örneğin adalet diye bir şey vardır. Sokrates'e göre adalet kişiden kişiye değişmiyor. İnsanlar bilgilenirse, değerlere aynı bakacağını söylüyor. Platon da Sokrates gibi düşünür. Ona göre de bir şey mutlak anlamda doğru veya yanlıştır" diye konuştu.
Değerin sübjektif olduğunu düşünenlerden de örnekler veren Taşçı, "Platon'a göre Tanrı onu istediği için iyi değildir. Değerlerin öznel olduğunu savunanlar, nesnelere yüklenilen değerlerle, onların gerçek nitelikleri arasında ayrım yaparlar. Çölde susuz kalan biri için su, ormanda karanlıkta kalan için ateş çok önemlidir, değerlidir. Normal koşullarda bunlar aynı değere sahip değillerdir" ifadelerine yer verdi.
'Değerli olan haz verici olan mıdır?' sorusuna da cevap veren Taşçı, "Esrar içmek haz verir ama kötüdür. Çalışma bir angaryadır ama değerlidir. Haz verici olan şey her zaman değerli olmuyor. İyi Nedir? Haz mıdır? Yarar mıdır? Mutluluk mudur? İyi davranıştaki niyet midir? Sonuç mudur? Her insan için geçerli iyi var mıdır? Bunlar Etik'in temel sorularıdır. Spinoza şöyle der; 'Bir şeyi iyi olduğu için arzu etmeyiz; o arzu ettiğimiz için iyidir. Ahlaki değerler ise kendilerine iyi yada kötü denilen tutumlardır. Ahlak ilkeler topluluğudur. Böylece bir meslek ahlakından, siyaset ahlakından ve evlilik ahlakından söz edebiliriz. Ahlaki Davranışın Koşulları: İstemli ve bilinçli olarak seçilip yapılmalıdır. Hayvanların, çocukların ve delilerin davranışları ahlaki olarak yargılanamaz. Hayvanlar içgüdüye dayanır ve davranışları istemli ve bilinçli olarak seçmezler. Çocuk ve deliler iyi ve kötüyü bilemezler, bilinçli değillerdir. Özgürlük ise kişinin istediği gibi yaşaması değildir. Eğer böyle olsaydı hayvanlar özgür olurdu. Sokrates'e göre erdem bir bilgidir ve öğrenilebilir. Kimse bilerek kötülük yapmaz. Sokrat insanların ruhlarında saklı olan ahlaki doğruların olduğuna inanır. Ahlaksızlık ise bir bilgisizliktir. Sokrat insanların ruhlarında saklı olan ahlaki doğruların olduğuna inanır. Filozofun görevi bunları doğurtarak çıkarmaktır. Ahlaksızlık bir bilgisizliktir. Sokrat, doğacı-olmayan, nesnelci ve entellektüalisttir" dedi. - EDİRNE